Samen met Tom (6 jaar) zit ik in de auto. We kletsen over wat hij op school heeft meegemaakt. Hij vertelt over ‘talenten’.
‘We stonden allemaal in een kring en dan mocht iedereen een keer in het midden van de kring gaan staan en vertellen wat je talent is. Ik vond het spannend, maar deed het wel’. Ik zeg: ‘Knap Tom! Ik ben benieuwd naar wat heb je gezegd. Wat is jouw talent?’
Hij zegt: ‘Dat ik zo goed kan tekenen’. Ik zie een twinkeling in zijn ogen.
Een paar dagen later liggen we in bed na te kletsen over de dag en zegt Tom: ‘Wat voor een werk moet ik later doen?’ Hij kijkt er verdrietig bij.
Ik vraag: ‘Hoezo?’ Nou zegt hij, ‘iedereen is overal zo goed in en wat kan ik nu goed?’ Dit raakt mijn moederhart. Hij vraagt verder: ‘Mam, wat is mijn talent?’
Ik moet denken aan de boeiende vragen die hij me altijd stelt en ik zeg: ‘Tom, weet je nog toen je laatst naar de tandarts ging en die poster zag van hoeveel suiker er in chocomelk zit en wat je daarover zei...’
Tom vult aan: ‘Ja mam, dat er veel suiker zit in chocomelk en dat suiker niet goed is voor Daans eczeem en dat papa Daan daarom beter geen chocomelk kan geven.’
Ik vraag: ‘Tom, vind je het niet knap dat je dit verband legt?’ Hij kijkt me verwondert aan. Ik zeg: ‘Verbanden leggen is wat jij heel makkelijk doet. Mogelijk zie je daarom niet dat het één van je talent is.’
Een paar weken later vertelt hij waar hij trots op is. En ik zeg ‘Ik ben trots op jou, omdat jij trots op jezelf bent’. En hij lacht.
Stelling
'We zijn hier op aarde om onze talenten te benutten. Dat maakt gelukkig en daarmee kunnen we andere helpen.'
Mee eens of oneens?
Wat is jouw talent? Waar ben je trots op en wat laat je in volle glorie zien?
Mooi als je het deelt. Zo weten we elkaar te vinden en kunnen we elkaar versterken.
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.